УСЛОВИЯ СОЗДАНИЯ МОТИВАЦИОННОЙ УЧЕБНОЙ СРЕДЫ НА УРОКАХ С ПРИМЕНЕНИЕМ ИКТ ДЛЯ СБЕРЕЖЕНИЯ СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКОГО ЗДОРОВЬЯ ШКОЛЬНИКОВ

CONDITIONS FOR CREATING A MOTIVATIONAL LEARNING ENVIRONMENT IN THE CLASSROOM WITH THE USE OF ICT TO SAVE THE SOCIOPSYCHOLOGICAL HEALTH OF SCHOOLCHILDREN

Озвучить аннотацию
Озвучить описание статьи
Скачать статью
Скачать статью
Аннотация Abstarct
Актуальность. Чтобы добиться успеха в учебе, студенты должны быть мотивированы учиться. Мотивация — это сложное понятие, на которое влияют различные факторы, такие как индивидуальные особенности, обстановка в классе и методы обучения. В этой статье будут рассмотрены исследования по мотивации, освещены эффективные стратегии стимулирования мотивации у учащихся и сбережения социальнопсихологического здоровья школьников с помощью мотивационной учебной среды на уроках с применением информационно-компьютерных технологий.Цель исследования выявить здоровьесберегающий компонент образовательных технологий с использованием информационно компьютерных технологий.Методы исследования:– методы теоретического исследования — анализ, сравнение, обобщение;– методы эмпирического исследования — анкетирование, изучение и обобщение педагогического опыта;– методы математико-статистической обработки данных — метод сравнения величин.Результаты исследования. Опрос показал, что большая часть учащихся позитивно относится к применению ИКТ на уроках, что позволяет авторам утверждать, что эмоциональная атмосфера на уроке будет положительно влиять на социально-психологическое здоровье школьников.Выводы. В ходе исследования выявлены и раскрыты здоровьесберегающие компоненты современных образовательных технологий на основе информационно-компьютерных технологий для создания мотивационной учебной среды и возможности применения их на уроке в системе школьного образования; были получены результаты, согласно которым применение учебных заданий с использованием информационно-компьютерных технологий вызывает интерес обучающихся к предмету и позволяет отдохнуть на уроке, что улучшает социально-психологическое здоровье учащихся.
In order to achieve academic success, students must be motivated to learn. Motivation is a complex concept that is influenced by various factors, such as individual personalities, classroom environment, and instructional methods. This article will examine research on motivation, highlight effective strategies for foster motivation among students and saving the socio-psychological health of schoolchildren with the help of a motivational learning environment in the classroom with the use of information and computer technologies.The purpose of the study is to identify the health-saving component of educational technologies using information and computer technologies.Research methods:– methods of theoretical research — analysis, comparison, generalization;– methods of empirical research — questionnaire, study and generalization of pedagogical experience;– methods of mathematical and statistical data processing — a method of comparing quantities.The results of the study. The survey showed that the majority of students have a positive attitude to the use of ICT in the classroom, which allows the authors to assert that the emotional atmosphere in the classroom will positively affect the socio-psychological health of schoolchildren.Conclusions. In the course of the study, the health-saving components of modern educational technologies based on information and computer technologies for creating a motivational learning environment and the possibility of using them in the classroom in the school education system were identified and disclosed; the results were obtained, according to which the use of educational tasks using information and computer technologies arouses the interest of students in the subject and allows them to relax in the lesson, which improves the socio-psychological health of students.– methods of empirical research — questionnaire, study and generalization of pedagogical experience;– methods of mathematical and statistical data processing — a method of comparing quantities.The results of the study. The survey showed that the majority of students have a positive attitude to the use of ICT in the classroom, which allows the authors to assert that the emotional atmosphere in the classroom will positively affect the socio-psychological health of schoolchildren.Conclusions. In the course of the study, the health-saving components of modern educational technologies based on information and computer technologies for creating a motivational learning environment and the possibility of using them in the classroom in the school education system were identified and disclosed; the results were obtained, according to which the use of educational tasks using information and computer technologies arouses the interest of students in the subject and allows them to relax in the lesson, which improves the socio-psychological health of students.
Ключевые слова Keywords
здоровье, социальнопсихологическое здоровье, мотивация, мотивационная среда, информационно-компьютерные технологии. health, socio-psychological health, motivation, motivational environment, information and computer technologies

Трубникова Г. В. УСЛОВИЯ СОЗДАНИЯ МОТИВАЦИОННОЙ УЧЕБНОЙ СРЕДЫ НА УРОКАХ С ПРИМЕНЕНИЕМ ИКТ ДЛЯ СБЕРЕЖЕНИЯ СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКОГО ЗДОРОВЬЯ ШКОЛЬНИКОВ // Школа будущего. – 2023. — № 6. – С. 122-136. DOI 10.55090/19964552_2023_6_122_136

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.

Спасибо!

Теперь редакторы в курсе.